8 tyg. Trening uważnego życia w różnych aspektach, kurs redukcji stresu oparty na uważności Mindfulness i psychoedukacji.

O dbaniu o siebie
Linda Lehrhaupt


Zapisanie się na zajęcia MBSR to krok w kierunku zrobienia czegoś dla siebie. Dla wielu z nas jest to zupełnie nowe doświadczenie. Co powstrzymuje tylu z nas przed okazaniem sobie pomocy? Kiedy zadajemy to pytanie, często pojawia się inne: „Czy mam prawo zrobić coś tylko dla siebie?”. Dla wielu z nas jest to trudne pytanie. Jeśli jesteś rodzicem, to poświęcenie czasu tylko sobie oznacza rozłąkę z dziećmi. Jeśli masz wymagającą pracę, może wydawać się nie w porządku, że wychodzisz z niej wcześniej i prosisz innych, żeby cię zastąpili. Jeśli sprawujesz opiekę nad którymś ze starzejących się rodziców, możesz się martwić, że pod twoją nieobecność coś może się z nim stać.

Rzadko kwestionuje się myśl, że dbanie o siebie jest czymś niewłaściwym lub samolubnym. I w tym sensie uważność może odegrać rewolucyjną rolę w naszym życiu. Jeśli kontynuujemy praktykę, całkiem możliwe, że zaczniemy kwestionować lub poddawać refleksji sprawy, które wcześniej uważaliśmy za oczywiste. To z kolei może otworzyć przed nami świat zupełnie nowych możliwości, a także sprawić, że zaczniemy podchodzić do samych siebie z taką samą troską i uwagą, jaką okazujemy innym.

Ważnym aspektem samoopieki jest zrozumienie, że najważniejszym elementem niezbędnym do faktycznej jej realizacji jest nasza gotowość do przejawienia inicjatywy. Jakże często, zwłaszcza jeśli doświadczyliśmy szeregu uciążliwych przeciwności, wpadamy w bierność i przestajemy się angażować, czekając na interwencję kogoś lub czegoś z zewnątrz. Dbałość o własny dobrostan tak naprawdę wiąże się z przyjęciem zaproszenia od własnego ciała, umysłu i serca, aby wciąż odnawiać z nimi kontakt, słucha

uważnie, rozpoznawać wszelkie wysyłane do nas „komunikaty” i odpowiednio na nie odpowiadać. Zwrócenie uwagi, że mamy spięte barki, i rozciągnięcie ich stanowi odzew na impuls podobny do tego, który skłania nas do zażycia kolejnej dawki lekarstwa, udania się na odkładane od dawna badanie kontrolne lub porozmawiania z kimś o istniejącym konflikcie.

Samoopieka oznacza wyczulenie na własne potrzeby. A ponieważ jedną z najtrudniejszych rzeczy dla wielu z nas jest nie tylko rozpoznanie, kiedy sami potrzebujemy troski, ale także okazanie jej sobie, więc uważność jako praktyka, która pomaga nam zauważa

, kiedy sami powinniśmy się życzliwie sobą zająć, jest dla nas głęboko odżywcza.



Źródło: Linda Lehrhaupt, Petra Meibert Mindfulness-Based Stress Reduction: The MBSR Program for Enhancing

Health and Vitality


MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) to program redukcji stresu opracowany w latach 70-tych XX wieku przez prof. Jona Kabat-Zinna w klinice leczenia stresu na uniwersytecie medycznym w Massachusetts, USA. Program był wszechstronnie i wielokrotnie badany pod względem jego skuteczności i sukcesywnie dopracowywany, aby przyjąć obecny kształt i chwili obecnej objęty jest prawem autorskim oraz może być prowadzony tylko przez certyfikowanych nauczycieli którzy przeszli proces szkolenia nauczycielskiego i mają za sobą dłuższe doświadczenie.

Praca w trakcie warsztatu polega na cotygodniowych spotkaniach grupowych prowadzonych przez trenera oraz indywidualnej pracy w domu.

Ćwiczymy obserwację oddechu, ciała, umiejętność bycia w chwili obecnej w różnorodnych sytuacjach życiowych, radzenia sobie w trudnych i stresujących momentach w życiu, a także w relacjach z ludźmi i w relacji do samego siebie. W programie znajduje się także łagodna forma uważnej pracy z ciałem. Rozwijamy uważność poprzez ciało w różnorodnych sytuacjach.

Spotkania odbywają się raz w tygodniu przez 8 tygodni i trwają ok. 3 h. W połowie kursu jest Dzień Uważności (zwykle w weekend), w trakcie którego praktykujemy różne formy praktyki uważności (mindfulness) oraz wymieniamy się doświadczeniami. Jest to pogłębiona i bardziej intensywna praktyka, która odbywa się w ciszy, z prowadzeniem przez nauczyciela. Dopiero pod koniec dnia uważności, wymieniamy się doświadczeniami, omawiamy je, dociekamy istoty doświadczenia.

Każdy uczestnik otrzymuje dostęp do nagrań audio, z sesjami prowadzonymi przez nauczyciela, do praktyki domowej oraz materiały szkoleniowe i materiały dodatkowe na mail. Nauczyciel dostępny pod mailem i telefonem przez cały okres kursu.


Czego uczymy się dzięki praktyce uważności?

– procesu aktywnego skupiania uwagi
– doświadczania poczucia własnej skuteczności
– postawy aktywnej w przeciwieństwie do pasywnej
– konstruktywnego radzenia sobie z problemami
– wyrabiania w sobie nieosądzającej i akceptującej postawy
– żywego kontaktu z doświadczaniem rzeczywistości w teraz
– uważnego radzenia sobie z trudnymi emocjami, bólem fizycznym i emocjonalnym
– przeciwdziałania rozproszeniu umysłu
– wzmacniania siły koncentracji
– dostępu do postawy cechującej się bezstronnością, spokojem i wewnętrzną stabilnością


Jakie cechy wyrabia się przez uważność?

– tolerancja emocjonalna – spostrzegawczość
– samorefleksja (uzmysławianie sobie tego, co robimy)
– współczucie
– zdolność do wyciszania zamętu w umyśle
– jasność umysłu
– pewność siebie i odwaga
– świeżość i elastyczność
– wolność od osądzania siebie
– ufność
– postawa akceptacji i nieosądzania


Jakie są ogólne zasady działania uważności?

Polepszenie umiejętności uświadamiania sobie procesów automatycznych, dziejących się poza naszym wpływem, na przykład niektórych emocji lub wzorców zachowania zniesienie automatycznych sposobów reagowania na rzecz bardziej świadomych zachowań, odczuwania i wzorców myślenia. Można odczuć jakiś impuls i umieć powstrzymać przymus działania pod jego wpływem.
Na podstawie tekstu Petry Meibert – psycholożki i naturoterapeutki, wicedyrektorki IMA (The Institute for Mindfulness-Based Approaches)



Ten oryginalny 8-tygodniowy kurs uczy metod i dostarcza narzędzi skutecznego radzenia sobie ze stresem w życiu, obniża ogólne napięcie psychofizyczne organizmu, zwiększa poziom pozytywnych emocji poprzez rozwój odpowiednich sieci neuronalnych w naszym mózgu i znacznie podnosi jakość życia. Podczas programu uczymy się także akceptacji dla samych siebie i świata wokół oraz rozwijamy postawę łagodności i współczucia.
To odkrywanie własnego potencjału, piękna w sobie ale też odwaga do ujrzenia swoich ciemnych stron. Zaakceptowanie własnych ciemnych i jasnych aspektów, niesie ze sobą zgodę, spokój i równowagę dla naszego życia. To tak jakby powrócić do natury siebie, czy poczuć jej więcej niż czujemy teraz. Na tym kursie idziemy w stronę równowagi między mądrością a miłością. Dzięki rozwojowi uważności i współczucia odnajdujemy balans i drogę środka, aby poczuć zdrową równowagę, lekkość oraz energię do działania i kochania

Jak to wygląda:


Spotkania odbywają się raz w tygodniu przez 8 tygodni i trwają ok. 3 h. Pod koniec kursu jest Dzień Uważności (zwykle w weekend), w trakcie którego praktykujemy różne formy praktyki uważności (mindfulness) oraz wymieniamy się doświadczeniami. Jest to pogłębiona i bardziej intensywna praktyka, która odbywa się w ciszy, z prowadzeniem przez nauczyciela. Dopiero pod koniec dnia uważności, wymieniamy się doświadczeniami, omawiamy je, dociekamy istoty doświadczenia.
Każdy uczestnik otrzymuje dostęp do nagrań audio, z sesjami prowadzonymi przez nauczyciela, do praktyki domowej oraz materiały szkoleniowe i materiały dodatkowe na mail. Nauczyciel dostępny pod mailem i telefonem przez cały okres kursu.


Czas: od 4 listopada 2020, środy, w godz. 18.30-21.15
oraz od 8 listopada 2020, niedziele, w godz. 18-21


Cena kursu: 1100 zł - 20% wsparcia w pandemii = 880
Jeśli jesteś w jeszcze trudniejszej sytuacji materialnej a masz dużą motywację do praktyki, skontaktuj się ze mną, zapytaj o zniżki. Wspieramy mniej zamożne osoby, pomagamy

Gdzie:

>>Na żywo:
Sala warsztatowa pracowni uważnego życia ze współczuciem.
W-wa ul. Towarowa 22, wejście A biura, lokal A16 na 1 piętrze.
Obok stacji metra Rondo Daszyńskiego.


>>Online:
Wirtualna sala warsztatowa, z możliwością interakcji w czasie rzeczywistym, na platformie ZOOM, narzędzia warsztatowe w tym programie umożliwiają pracę w grupkach i w parach.
Uwaga! Konieczna jest konsultacja wstępna. Proszę w tym celu o kontakt 883 755 519 lub przez Facebook Messenger.


Link do opisu programu MBSR i badania na stronie Polskiego Towarzystwa Mindfulness, tu: 
http://mindfulness.com.pl/mindfulness/mbsr/


Więcej informacji na temat kursów:
http://mindfulness.com.pl/wydarzenia/8-tyg-kurs-mbsr-pracownia-mindfulness-i-compassion-cezary-skura...

http://mindfulness.com.pl/wydarzenia/8-tyg-kurs-mbsr-poranny-pracownia-mindfulness-i-compassion-ceza...



O prowadzącym:
http://pracownia-mindfulness.pl/kontakt





Nie możesz powstrzymać fal, ale możesz nauczyć się na nich surfować
Jon Kabat – Zinn

Komentarze uczestników poprzednich kursów, oraz poniżej opinie innych uczestników:
"Trening Mindfulness spadł na mnie znienacka, ale pozwolił mi dostrzec świat bez sprzeciwu, po prostu taki jaki jest. Nauczyłam się żyć bardziej świadomie. Dał mi odwagę aby uczynić się otwartą dla swych pragnień, z większą akceptacją dla siebie i wszystkich wokół. Wielka w tym zasługa Czarka jako wspaniałego trenera z ogromną wiedzą, doświadczeniem, życzliwym wszystkim i w pełni oddanym swej pracy. Po zajęciach zawsze pozostaję z głęboką refleksją i z radością w sercu tam wracam."
"Czarek posiada ogromną wiedzę która potrafi przekazać innym i ułatwić im życie. Fascynuje mnie również wiarygodność tego człowieka który sam praktykuje i wie do czego i dlaczego chce pokazywać uczestnikom zajęć ta stronę życia. Wiele przekazanych informacji pozwala uczestnikom na sprawne odnalezienie klucza do często zamkniętych drzwi."
"Warsztaty z Cezarym były jedynymi z najlepszych na jakich byłam w życiu (a było tego wiele ;)). Naprawdę fantastyczny czas , wielka szkoda, że tak krótko."
"Polecam zajęcia z Czarkiem gdyż jest człowiekiem spokojnym i uważnym na otaczającą nas rzeczywistość oraz sposób myślenia.
Doceniam uchwycone momenty z życia w fotografiach które publikuje oraz w nagraniach muzycznych przyrody którymi się dzieli."
"Bardzo miły prowadzący, rzeczowy, konkretny, mówiący z sensem, sympatyczny, przyjemny w odbiorze. U tego prowadzącego można skorzystać z jego wiedzy, bez napinania się i zmuszania się. Potrafi nawiązać kontakt z początkującym kursantem, nie zarzuca zbyt zaawansowaną wiedzą."
"Świetny prowadzący, posiada bardzo ciekawą wiedzę, którą chętnie się dzieli. Bardzo otwarty i przyjazny, potrafi trafnie odpowiedzieć na pytania i wątpliwości uczestników."
"Podobało mi się otwarte podejście prowadzącego, cierpliwość, zrozumienie potrzeb kursantów, elastyczność, konsekwencja, łagodność"
"Prowadzisz fantastycznie, uwielbiam Twoje medytacje"
"Pracownia Mindfulness to niepozorne miejsce wypełnione ogromną dozą pozytywnej energii. Zajęcia prowadzone są bez sztucznego zadęcia i dalekie są od sekciarstwa. Jest naturalnie, swobodnie, z dystansem i sporą dawką poczucia humoru."
"Prowadzący ma dużą wiedzę na temat medytacji i Mindfulness i chętnie dzieli się zarówno tą wiedzą, jak i osobistym doświadczeniem. Jego wykształcenie i znajomość warsztatu dają poczucie bezpieczeństwa (i nadziei, że w sytuacji gdyby pojawiły się jakieś trudne doświadczenia będzie wiedział jak zareagować)."
"Dzięki treningom uważności mam znacznie więcej akceptacji i łagodności dla siebie i innych. Z większym spokojem podchodzę do tego, co mi się przydarza. Zyskałam większy wgląd w siebie i lepszą świadomość myśli i emocji, które mi towarzyszą."
"Polecam wszystkim tym, którzy chcieliby spróbować i sprawdzić jaki wpływ może mieć na nich Mindfulness i tym, którzy by się zmobilizować do praktyki potrzebują energii grupy."
"Praktyka uważności z Czarkiem pokazała mi jak szybko można odnaleźć spokój. Nauczyła na tyle wysterować myśli że technicznie w sytuacjach kryzysowych potrafię znaleźć balans. Łatwiej, spokojniej potrafię znaleźć rozwiązania i podejmować trudne decyzję."